Onder druk van de luidkeelse protesten van gebruikers, heeft Microsoft zijn eerder aangekondigde tariefplan voor het gebruik van zijn software aangepast.
Het softwareconcern blijft vasthouden aan de kern van zijn nieuwe tariefschema. Daarbij worden klanten aangemoedigd lange termijncontracten af te sluiten voor het constante ‘onderhoud’ van de geleverde software. Nieuwe upgrades van producten als Office en Windows worden onder het nieuwe regime automatisch en tegen een vooraf vastgesteld tarief geleverd.
In de nieuwe versie krijgen de (zakelijke) klanten tot 31 juli 2002 in plaats van 28 februari de tijd om zich in te schrijven voor het nieuwe ‘software assurance’-schema. Bovendien eist Microsoft niet meer dat klanten die in het bezit zijn van de laatste versie van Office XP een verplichte upgrade moeten afnemen. Voor veel klanten zou dit veel kosten met zich meebrengen. Daarnaast komen ook gebruikers van het oudere Office 2000 voor het nieuwe tariefschema in aanmerking.
Volgens Microsoft hebben de aanpassingen te maken met de aanhoudend zwakke economie. Daardoor beknibbelen veel, met name zakelijke, klanten op hun it-kosten. De klanten krijgen daarom volgens Microsoft meer tijd om zich aan het nieuwe tariefschema aan te passen. Maar diverse analisten opperen dat Microsofts beslissing is ingegeven door het feit dat veel klanten overwegen over te stappen naar concurrerende softwareleveranciers. Een recent onderzoek van Giga Information Group heeft aangegeven dat 36 procent van de onderzochte Microsoft-klanten van plan is die stap te nemen, om zodoende onder het nieuwe tariefplan van Microsoft uit te komen. De meeste klanten tekenen met name bezwaar aan tegen de lange periode dat ze zich verplicht moeten vastleggen op de levering van Microsoft-software.