Microsoft presenteert deze week zijn eHome-divisie die succesvolle pc-technologieën, zoals digitale muzieksoftware, geschikt gaat maken voor de huiskamer.
. Het softwareconcern maakt er de laatste tijd geen geheim van dat het zijn invloed graag wil uitbreiden naar de huiskamer. Op de vorming van de eHome-divisie is ongeveer een jaar gebroed. De nieuwe tak van Microsoft gaat zich richten op het verder verbeteren van software voor thuisgebruik en het transformeren van bewezen pc-technologie – zoals digitale muzieksoftware en fotografieprogramma’s – naar consumentenelektronica, zoals stereo’s of televisies.
De huiskamer wordt een steeds belangrijker concurrentieterrein voor technologiebedrijven. Met zijn nadrukkelijke promotie van thuissoftware, stapt Microsoft in de ring met concurrenten als Sony en AOL Time Warner. Eerder deze maand kondigden Sony en AOL een alliantie aan voor de gezamenlijke ontwikkeling van thuisnetwerk-apparatuur met snelle internettoegang. De twee streven er bovendien naar een internetbrowser te ontwikkelen die kan draaien op bijvoorbeeld digitale camera’s en televisies.