VeriSign gaat een divisie opzetten die zakelijke gebruikers moet bijstaan bij de bescherming van hun internetadressen tegen online kapers.
Dat meldt The Wall Street Journal. Om de nieuwe divisie, genaamd VeriSign Digital Brand Management Services, op te tuigen, neemt het concern twee bedrijven over voor een totaalbedrag van elf miljoen dollar in contanten en aandelen. Inmiddels is acquisitie van 1GlobalPlace afgerond en staat een overeenkomst met Name Engine voor de deur. Beide bedrijven zijn specialisten op het gebied van registratie van domeinnamen in zowel de VS als daarbuiten.
Het nieuwe initiatief van VeriSign geeft de groeiende ingewikkeldheid aan van het internet domeinnaam-systeem (dns). Sommige internetadressen worden nog steeds ‘gekaapt’ door zogeheten ‘cybersquatters’, die ze dan vervolgens voor een flink bedrag doorverkopen aan officiële gebruikers. Volgens VeriSign hebben niet alleen gebruikers van de bekende .com en .net-domeinnamen in toenemende mate met deze praktijken te maken, maar ook de bedrijven die gebruikmaken van de relatief nieuwe extensies .info en .biz.
Vaak komt het voor dat grote bedrijven vergeten om belangrijke webvariaties op hun merknamen te laten registreren. The Wall Street Journal noemt hierbij als voorbeeld een organisatie met de naam Public Existentialists Programs for Surrealistic Imaginations die op dit moment de rechten heeft op Pepsi.org en dus niet de frisdrankgigant PepsiCo. Een ander voorbeeld is WhiteHouse.com, dat op dit moment een pornografische site is.