Gewoon een domme fout, zo verklaart Ruud de Jonge, support manager bij Microsoft Benelux, de onbereikbaarheid van een aantal Microsoft-sites.
In Seattle, op het hoofdkantoor van Big Green, is een technicus dinsdag bezig geweest enkele routers opnieuw te configureren. Daarbij heeft hij een verkeerde instelling ingegeven. De bewuste machines staan aan de rand van Microsofts Domain Name Server-netwerk. Het gevolg van de fout was dat de sites microsoft.com, msn.com en hotmail.com onbereikbaar bleken van 6.30 uur dinsdagmorgen (PST, Amerikaanse tijd) tot 17.00 uur woensdag PST. De Nederlandse tijd ligt 9 uur later.
Gedurende de storing stond internet bol van de verhalen met speculaties over wat er aan de hand zou zijn. Velen opperden dat het aan Windows 2000 zou liggen. De Jonge benadrukt dat het ongemak absoluut niets te maken heeft met de producten van Microsoft zelf. "We hebben gewoon iets doms gedaan. En daarvoor bieden we onze klanten onze excuses aan. We zullen proberen dit soort fouten in de toekomst te voorkomen. Hoewel dat lastig is, want het blijft mensenwerk. Maar we kunnen wel procedures aanscherpen en dat soort zaken."
De Jonge meldt dat Microsoft Nederland in de loop van woensdag tal van telefoontjes heeft gekregen van mensen die wilden weten wat er aan de hand was.