Onderwijs via internet komt dankzij snelle computers en dito verbindingen steeds dichter binnen handbereik.
De kans is volgens insiders groot dat het er komt. Maar schoolboeken blijven volgens hen ook bestaan.
Drie basisscholen in Aldeboarn, Rotterdam en Almere hebben inmiddels de eerste voorzichtige stappen gezet richting onderwijs op internet. Zij hebben alledrie een laptop met een webcam aangeschaft voor een langdurig zieke leerling. Onderwijs Begeleidingsdiensten en in een enkel geval een aantal sponsors in de regio hebben een deel van de kosten op zich genomen.
Directeur Wim van der Vlis van openbare basischool De Zeetuin in Almere vindt het een goede oplossing. Alleen de kwaliteit van de verbinding laat volgens Van der Vlis nog te wensen over: "Wanneer het druk is op internet, verlopen de beelden met horten en stoten." Van der Vlis denkt dat het met de invoer van digitaal onderwijs in Nederland niet zo’n vaart zal lopen. "Dit project staat op zichzelf."
Voorzitter Jaques Tichelaar van het dagelijks bestuur van de Algemene Onderwijsbond (AOB) denkt daar anders over: "We moeten niet raar opkijken als we met de groeiende personeelstekorten straks onderwijs op afstand hebben".
Tichelaar heeft de voorbeelden al gezien in Amerika, waar leerlingen op een dure privé-school elektronisch onderwijs kunnen volgen. De keerzijde van al die technologische vooruitgang is volgens hem dat de leerlingen elkaar nauwelijks meer zien. "Ik denk dat het in Nederland minder goed werkt.
Amerikanen zijn individualisten."
Directeur Theo van Gils van de Onderwijs WerkGroep (OWG) in Roermond denkt dat computers de leerkrachten nooit helemaal kunnen vervangen. Maar hij denkt wel dat de school als instituut grote veranderingen tegemoet gaat. Via de eigen websitehttp://www.owg.nl biedt deze werkgroep educatieve software voor basisscholen aan. Bovendien werkt de OWG nauw samen met de Digitale basisschool (http://www.digischool.nl) en met Kennisnet.
Van Gils denkt dat educatieve software en internettoepassingen leraren veel werk uit handen kan nemen. Van Gils denkt dat de toekomst een mengvorm tussen elektronisch en gewoon onderwijs oplevert: "Iedereen vindt het nog steeds prettig om in een boek te kunnen bladeren."
Website-beheerder Fred Capel van de Digitale basisschool in Voorburg begon samen met een collega en werkt nu met vijftig tot zestig vrijwilligers. Hij denkt dat de groeiende personeelstekorten in het onderwijs de aanleiding zijn voor het plaatsen van een deel van het lesaanbod op internet. Volgens hem maakt dat ook de weg vrij voor onderwijs op maat. "Leraren worden een soort begeleide coach. Een aantal van hen zal het daar niet mee eens zijn, want ze hebben nu toch een klein koninkrijkje. Maar wie zegt dat jouw leraar de beste is? Ik denk dat internet een democratisering van het onderwijs betekent. Misschien kiest de leerling over een paar jaar zelf de beste online-leraar", aldus Capel.