Steeds meer bedrijven doen elektronisch zaken en steeds meer consumenten maken ook gebruik van de mogelijkheid om via het internet spullen te kopen.
De meeste klanten zijn bovendien tevreden over het verloop van de transcatie, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.
Volgens de onderzoekers van Insites Consulting en Trendbox hebben inmiddels zeven van de tien bedrijven toegang tot het internet. Een jaar geleden was dat nog maar iets meer dan de helft. Ruim een derde van de bedrijven doet inmiddels ook elektronisch zaken en dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van begin 2000. Van de nog van internet verstoken bedrijven is een op de drie van plan nog dit jaar een aansluiting op het web te nemen.
Het internetgebruik door particulieren stabiliseert. Ruim de helft van alle Nederlanders boven de 16 jaar heeft in het eerste kwartaal gesurfd en dat is evenveel als in het laatste kwartaal van vorig jaar. Groei in de mate van gebruik was er de afgelopen periode ook al niet: ook dit kwartaal is ruim 40 procent van de Nederlanders minstens 1 keer per week online.
Daarnaast heeft een bescheiden 10 procent van de internetgebruikers de afgelopen 3 maanden (inclusief de periode rond Kerst en Sinterklaas) iets gekocht via internet. De reden om niet te kopen is de nog altijd heersende twijfel over de vraag of het wel veilig is. Volgens Insites Consulting zijn de meeste surfers die de gok hebben gewaagd, wel tevreden over hun aankoop. Volgens het onderzoek is er vorig jaar in Nederland voor ongeveer 3,3 miljard gulden online aangekocht. Ongeveer een derde daarvan werd gespendeerd aan reizen en vakantie.