De Nederlandse burgers moeten een ‘digitaal kluisje’ krijgen voor hun persoonsgegevens. Dit adviseert de Commissie Modernisering van de GBA.
Commissievoorzitter prof.mr.dr. I. Snellen overhandigde gisteren het advies ‘GBA in de toekomst’ aan minister Van Boxtel.
De persoonsgegevens moeten beter toegankelijk worden gemaakt. Daarom dient bij het ontwerp van een nieuw GBA-stelsel gebruik worden gemaakt van webtechnologie. Belastingdienst en politie kunnen dan dag en nacht gegevens halen uit de GBA.
Geheel nieuw is het voorstel voor de digitale kluisjes. Naast een beperkte set van persoonsgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) zou ieder zelf de mogelijkheid moeten hebben gegevens veilig op te slaan. Te denken valt aan medische of financiële gegevens. Via de digitale kluis heeft de burger een eigen overzicht van diens gegevens. De burger bepaalt zelf aan welke organisaties hij die gegevens wil verstrekken.
Het digitale kluisje zou kunnen worden geplaatst op een gemeentelijke website. Volgens de commissie zou de burger over een paar jaar de elektronische Nederlandse identiteitskaart, voorzien van een biometrisch kenmerk, kunnen gebruiken als toegangspas voor het kluisje. De commissie benadrukt het vrijwillige karakter van het kluisje. De burger kan zelf aangeven of hij er gebruik van wil maken. Overigens mag iemand niet tegen zijn zin door derden worden gedwongen gegevens af te geven. Ook zullen gemeenten voorzieningen moeten treffen voor mensen die gebruik zouden willen maken van het kluisje, maar thuis geen computer hebben. Te denken valt aan informatiezuilen in openbare ruimten.
Het opvragen van GBA-gegevens moet korter kunnen. Nu duurt dat maximaal 48 uur. Het voorstel is een online GBA aan te leggen. De infrastructuur kan bestaan uit een gratis GBA-startpakket en aanvullende modules ten behoeve van de gemeentelijke administratie. Verwacht wordt dat het online maken van het GBA-stelsel ongeveer acht jaar gaat duren. Als tussenstap zal een Landelijk Raadpleegbare Directory (LRD) nodig zijn, die continu in de lucht is. Deze directory bevat echter maar een beperkt aantal GBA-gegevens.
De Commissie ziet het toekomstige GBA-stelsel als een centrale plaats, waar organisaties alles over iemands identiteit te weten kunnen komen. Ze moeten daar natuurlijk wel toe geautoriseerd zijn. Men ziet geen noodzaak de elektronische handtekening in de GBA op te slaan. Opslag van biometrische gegevens wordt vooralsnog niet uitgesloten. Dit kan nuttig zijn bij ongevallen of rampen, ter vaststelling van de identiteit van het slachtoffer.