De kosten voor het onderhouden van een website lopen sterk op. Ondanks de vertraging in de IT-investeringen blijft er sprake van een kostenstijging.
Dit blijkt uit een onderzoek van Trend Consulting. Opdrachtgever is Mediasurface, een dienstverlener die klanten helpt bij de publicatie en het beheer van content.
Het onderzoek toont aan dat terwijl de kosten blijven stijgen, organisaties weinig van hun investeringen terug zien. "Dit kan, gezien het huidige gematige investeringsklimaat gevaarlijke gevolgen hebben", aldus Tim Donovan, algemeen directeur van Trend Consulting.
Het veranderen van een doorsnee site van vijfduizend html-pagina’s kost ten minste 1,2 miljoen gulden. Het herstijlen en opnieuw positioneren (re-branding) kost ongeveer vijftig mandagen. Tegen een dagtarief van drieduizend gulden per consultant komt dit neer op een bedrag van 150 duizend gulden. De meeste bedrijfsmodellen eisen minstens een keer per jaar een volledige herziening.
Het aanstellen van een projectmanager om webactiviteiten te coördineren is ook een dure grap. Per site ben je dan meer dan 225 duizend gulden kwijt. Voor een doorsnee website van vijfduizend pagina’s moeten acht personen worden getraind. Uitgaande van een gemiddeld trainingstarief kost dit in totaal 105 duizend gulden.
Door de hoge onderhoudskosten vallen veel organisaties ten prooi aan hetdead web-syndroom. De site wordt niet meer vernieuwd, de inhoud raakt verouderd of wordt onjuist. Mediasurface zegt tot 400 procent te kunnen besparen op de kosten voor het onderhoud en beheer, als effectieve software wordt ingezet.
Het betreft een onderzoek in Engeland. Een woordvoerster: "We bekijken de mogelijkheid ook in Nederland een dergelijke studie te doen."