De huidige techniek is ver genoeg gevorderd om een kilometerheffing op een beperkt aantal Nederlandse snelwegen mogelijk te maken.
Een proef met variabele autokosten kan al in 2003 starten. Het is mogelijk het systeem in 2006 volledig in te voeren.
Prof. Roel Pieper stelt dat in een advies aan minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat). Volgens hem kan hiervoor gebruik worden gemaakt van nu reeds bestaande ICT.
Pieper raadt de minister aan te kiezen voor een slimme combinatie van bestaande technieken die in de praktijk hun deugdelijkheid hebben bewezen. Volgens hem is het nog niet raadzaam te kiezen voor een bepaald product of fabrikant. De hoogleraar heeft wel een lijst gemaakt van eisen voor het nieuwe systeem. Hiertoe is een referentiemodel ontwikkeld. Op basis van deze eisen kan de markt producten en diensten aanbieden. Volgens Pieper zijn er nu al voldoende fabrikanten die zo een offerte willen uitbrengen, waarna de proef in 2003 kan beginnen. Met verschillende bedrijven zijn gesprekken gevoerd, waaronder KPN, CMG, Siemens, Interpay en de NS.
Pieper denkt dat de privacy van de automobilisten voldoende kan worden gewaarborgd. Het Nederlandse wegennet wordt ingedeeld in een zeer beperkt aantal wegtypes. Daardoor houdt het systeem de gegevens bij van het autogebruik. De computer registreert uitsluitend van welk wegtype de automobilist gebruik maakt. Het is niet nodig vast te leggen waar hij of zijn precies is geweest. "De reconstructie van de gereden route is met dit systeem onmogelijk", zo zei Pieper.
In de auto’s die aan de proef meedoen, wordt een klein apparaatje geplaatst dat de rekensom maakt die bij het wegtype hoort waarop de auto rijdt. Dat gebeurt met een debet-credit systeem dat niet alleen met heffingen, maar ook met kortingen werkt. Deze gegevens worden in het apparaatje opgeslagen, waarna de automobilist op enig moment afrekent. Daarvoor zijn chipknip,smartcard, GSM of andere bestaande betaalmethoden te gebruiken.
Pieper adviseert het totale beheer van het nieuwe systeem niet onder te brengen bij de overheid. Beter is het om dit te doen bij een vertrouwde derde partij. Gedacht kan worden aan de oprichting van een nieuwe organisatie, eentrusted third party (TTP), bestaande uit marktpartijen. De overheid fungeert daarbij als toezichthouder. Deze TTP is verantwoordelijk voor o.a. privacy, fraudebestrijding, exploitatie en coördinatie.
De kosten van een proef hoeven niet hoog te zijn. De bouw van de administratieve applicatie zal ongeveer 35 tot 40 miljoen euro bedragen. De systemen voor de handhaving ervan kosten 25 miljoen euro voor de apparatuur. Aan personeelskosten schat Pieper 10 miljoen euro kwijt te zijn. De slimme kastjes in de auto kosten per stuk 80 tot 100 euro.
Voor het netwerk moeten open standaard technieken worden gebruikt. Pieper heeft een voorkeur voor GSM-netwerken.