De Amsterdamse rechtbank heeft KPN veroordeeld tot het sturen van rectificaties aan 561.795 klanten van Tele2 en KPN, omdat het die zou hebben misleid.
De zaak was aanhangig gemaakt door Tele2. In de rectificatie moet KPN bekennen dat een vergelijking met de tarieven van Tele2 in een in maart verstuurde mailing misleidend is en "niet op goede gronden is gemaakt en dat die mailing onrechtmatig is", aldus de beslissing van de rechtbank.
"Naar ons gevoel heeft het recht van de consument op objectieve informatie gezegevierd en we gaan ervan uit dat KPN zich in de toekomst zal onthouden van dit soort misleidende verkoopmethoden", reageert Tele2’s algemeen directeur Terry Aurik verheugd op de rechterlijke uitspraak. Hij tekent daarbij aan dat ook Tele2 er niet voor schroomt om gebruik te maken van vergelijkende reclame. "Wij menen echter dat KPN in dit geval de grens van het toelaatbare heeft overschreden. Daarom hebben wij besloten een kort geding aan te spannen."
De rechter heeft KPN Telecom bevolen om binnen vijf werkdagen na de betekening van het vonnis een rectificatie te sturen met de volgende tekst: ‘In de maand maart 2001 zonden wij U een mailing, waarin wij een vergelijking maakten tussen onze tarieven en die van (onder meer) Tele2, met als resultaat dat onze tarieven voor de klant voordeliger zouden zijn of tenminste net zo voordelig. De president van de rechtbank te Amsterdam heeft op vordering van Tele2 bij vonnis van 10 mei 2001 geoordeeld dat die vergelijking niet op goede gronden is gemaakt en dat die mailing onrechtmatig is. Hij heeft ons bevolen U dit mee te delen, hetgeen we hierbij doen.’
Verder moet de brief aangeven hoe de ‘carrier pre-select-dienst’ weer actief is te maken.