Zowel de Consumentenbond als het bestuur van het Interactive Advertising Bureau Nederland zijn uiterst kritisch over de nieuwe sms-richtlijnen van de Dmsa.
De Nederlandse Associatie voor Direct Marketing geeft in deze nieuwe richtlijn aan dat het toegestaan is om ongevraagd reclame naar mobiele telefoons te sturen via sms. Dat is een vrijbrief voor ‘spam’, vindt IAB Nederland.
Deze ongevraagde reclame is conform hetopt out systeem. Dat betekent concreet dat de consument ongevraagd benaderd mag worden met reclame, totdat hij actief aangeeft geen prijs te stellen op deze ongevraagde boodschappen. IAB Nederland heeft zich in de afgelopen periode meerdere malen uitgesproken tegen deze vorm van reclame op digitale media, in vaktermen ook wel bekend als ‘spam’. IAB-voorzitter Igor Beuker: "Marktregulering is gewenst. Maar daarbij dient echter wel het uitgangspunt te worden gehanteerd dat consumenten in grote mate tegen ongewenste reclame dienen te worden beschermd. De consument dient vooraf zelf te hebben aangegeven dat hij of zij prijs stelt op het ontvangen van reclame. Dit om enerzijds de consument op het gebied van privacy te beschermen en er anderzijds voor te zorgen dat de populariteit van nieuwe media als gevolg van ‘spam’ zou afnemen."
Ook de Consumentenbond vindt datopt out het verkeerde uitgangspunt en vindt dat de Dmsa haar ontwerp-code moet veranderen. De Bond wil dan ook snel overleggen me de Dmsa over eenopt in systeem.