De overgrote meerderheid van consumenten doet zijn online-boodschappen ook over vier jaar nog via de personal computer.
Dat blijkt uit onderzoek onder een groot aantal e-commerce platforms van Gartner G2, onderdeel van it-onderzoeksbureau Gartner Dataquest. Op dit moment vindt 99,7 procent van de online boodschappen via de pc plaats. Tegen 2005 zal slechts 10 procent van de internetbestellingen tot stand komen via andereweb enabled-apparatuur, zoals mobiele telefoons, pda’s en interactieve televisie.
Consumenten zullen in dit jaar voor 61,8 miljard dollar op het internet besteden. Daarvan komt 61,7 miljard dollar in het laatje via transacties achter de pc. Volgens Gartner G2 zal de hoogte van de internetbestedingen in 2005 toenemen naar 227,7 miljard dollar, waarvan 204,8 miljard dollar via de pc, 9,5 miljard dollar via mobiele apparatuur en 13,4 miljard dollar via interactieve tv’s.
De uitkomsten van het onderzoek vormen een steun in de rug voor de kwakkelende pc-industrie en de bijbehorende softwareleveranciers. Voor de producten van mobiele apparatuur en interactieve tv-diensten betekenen de uitslagen uiteraard een domper op de hooggespannen verwachtingen.