Ondanks de huidige malaise in de ICT-sector is het Nederlandse bedrijfsleven positief over de toekomst van elektronische handel.
Bijna 60 procent van de Nederlandse bedrijven betitelt eBusiness als zeer belangrijk voor de komende jaren, zo blijkt uit het onderzoek ‘Status van eBusiness in Nederland: Mythe en Realiteit’ van Booz Allen & Hamilton.
Een andere conclusie van het onderzoek onder 150 bedrijven luidt dat, hoewel de behaalde resultaten van eBusiness-activiteiten tot nu toe teleurstellen, de tevredenheid over kostenbesparingen erg groot is.
Toch blijkt dat bijna de meerderheid van de bedrijven denkt dat de gedane investeringen in eBusiness-activiteiten het verwachte rendement gaan opleveren.
40 Procent van het Nederlandse topmanagement zegt geen spijt te hebben van het gevoerde eBusiness-beleid, 39 procent geeft aan dat ze de uitvoering van het beleid beter zouden managen; 16 procent zou minder investeren en 5 procent zou de investeringen in eBusiness uitstellen. In het algemeen hebben de grotere bedrijven meer voordelen behaald met hun eBusiness-activiteiten en koesteren zij hogere verwachtingen voor de toekomst dan de kleinere bedrijven.