Internetwinkel Amazon.com heeft voor het eerst in zijn bestaan een bescheiden nettowinst geboekt van 5,1 miljoen dollar.
Vorig jaar leed Amazon over dezelfde periode nog een verlies van 545,1 miljoen dollar. De internetwinkel kreeg een deel van het positieve resultaat in de schoot geworpen, onder meer als gevolg van een douceurtje van 16,3 miljoen dollar vanwege de zwakkere euro. Daardoor namen Amazons verplichtingen op de grotendeels in euro’s opgebouwde schulden af. Zonder dit cadeautje zou de internetwinkel een verlies van 11,2 miljoen dollar hebben geleden.
Toch mogen Amazons resultaten een prestatie van formaat worden genoemd, onder meer omdat de rooskleurige cijfers ook het gevolg zijn van een sterk verbeterde (kosten)efficiency. Tegelijkertijd wist de online winkel zijn omzet met 15 procent op te schroeven naar 1,12 miljard dollar, vergeleken met 972,4 miljoen dollar over dezelfde periode vorig jaar.
Of Amazon de opgaande winstlijn weet vast te houden, is nog maar de vraag. Volgens sommige metingen bedraagt de omzetgroei van Amazon in de Verenigde Staten – zijn meest lucratieve markt – slechts 3 procent. Bovendien torst het internetbedrijf nog steeds een omvangrijke schuld van 2,2 miljard dollar met zich. Toch betekenen de vierde kwartaalcijfers een opsteker voor de zwaar geplaagde dotcom-sector. Eindelijk heeft een online winkel laten zien dat internet niet alleen geld kost, maar dat er ook geld aan te verdienen valt.