Palm heeft over het vierde kwartaal zijn koppositie in de Europese markt voor personal organizers heroverd op Nokia.
Dit blijkt uit cijfers van it-onderzoeksbureau IDC. Over het vierde kwartaal voerde Palm het aantal verkochte organizers in Europa op naar 301 duizend, vergeleken met 120 duizend over het derde kwartaal. Toen moest Palm een rem zetten op de levering, omdat veel winkels en distributeurs zaten opgescheept met overtollige voorraden. Maar inmiddels heeft Palm kunnen profiteren van zijn doorgevoerde prijskortingen en efficiëntere voorraadcontrole.
Slecht nieuws was er voor Nokia dat terrein moest prijsgeven aan zowel Palm als Compaq en Hewlett-Packard. De Finse mobiele telecomgigant verkocht over het vierde kwartaal slechts 71 duizend zogeheten ‘slimme’ telefoons, uitgerust met een elektronische kalender, adresboek, tekstverwerker en spreadsheetprogramma. Over het derde kwartaal leverde Nokia nog 134 duizend ‘slimme’ telefoons.
Compaq en Hewlett-Packard zijn met respectievelijke verkoopaantallen van 140 duizend en 79 duizend eenheden Nokia in het vierde kwartaal voorbijgestreefd. De organizers van beide producenten draaien op software van Microsoft. Mochten Compaq en HP samen gaan, dan worden ze vlak achter Palm een sterke speler op de organizer-markt.
Handspring komt nog niet voor in de top-4 van de Europese markt. Onlangs sloot het bedrijf een pact met Mmo2, de mobiele dochter van British Telecom, die de nieuwe Treo-handheldvan Handspring gaat distribueren en marketen.