Toen de online advertentiemarkt vorig jaar op een dieptepunt belandde, gingen analisten er vanuit dat herstel gedurende de tweede helft van 2002 zou intreden. Maar inmiddels moet die verwachting met minimaal een jaar worden bijgesteld.
Analiste Holly Becker van Lehman Brothers verklaart in The Wall Street Journal niet te verwachten dat een van de toonaangevende indicatoren voor de online advertentiemarkt, AOL Time Warner, gedurende de eerste helft van volgend jaar een herstel zal vertonen. Ze schroefde haar prognose voor de inkomsten uit online advertenties voor dit jaar terug van 1,94 naar 1,79 miljard dollar en voor volgend jaar zelfs met 10 procent naar een bedrag van 1,6 miljard dollar. Eerder dit jaar ging Becker nog uit van een groei van de inkomsten uit online advertenties met 7,5 procent.
De cijfers van Becker worden min of meer ondersteund door die van het media onderzoeksbureau CMR. Deze rapporteerde vorige maand dat de bestedingen aan online advertenties over het eerste kwartaal zijn teruggevallen naar 699 miljoen dollar, 12,4 procent minder dan over dezelfde periode vorig jaar.
Toch is er niet alleen onheil in het vooruitzicht. Eén ‘advertentiefuik’ scoort bijzonder goed, namelijk die van depaid listings.Daarbij kopen bedrijven als het ware content op internetsites of zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Ilse of Yahoo, waarin ze dan vervolgens verwijzingen kunnen plaatsen naar hun eigen sites.