In de eerste helft van 2002 sloten in de VS nog ‘slechts’ 93 internetbedrijven de deuren; 73 procent minder dan in de eerste zes maanden van 2001.
De shake-out in de dotcomsector lijkt daarmee zo’n beetje uitgeraasd. Dit is de conclusie van een rapport van Webmergers.com, een onderzoeksbureau uit San Francisco dat de bedrijfssluitingen in de internetbranche al een aantal jaren nauwgezet bijhoudt.
Juni was met dertien sluitingen van internetbedrijven de zesde opeenvolgende maand met een aantal onder de 20. De anderhalf jaar daarvoor lag het gemiddelde aantal bedrijfssluitingen in deze sector op 44 per maand, zo meldt Webmergers.com.
Sinds januari 2000, toen de dotcom-hype op haar absolute hoogtepunt zat, heeft de onderzoeksfirma 862 bedrijfssluitingen genoteerd. Daarvan waren er 368 (43 procent) een e-handelsbedrijf en ging het bij 217 gevallen (25 procent) om een ‘content’-bedrijf. In de deelsectoren infrastructuur, internettoegang en professionele internetdiensten was de shake-out van een veel bescheidener omvang. Zij waren verantwoordelijk voor respectievelijk 16, 10 en 6 procent van de bedrijfssluitingen.
Overigens zijn het juist wel dit soort bedrijven die nu nog in de gevarenzone zitten. Het lijkt erop dat in de eerste maanden alle ‘hype’-bedrijfjes zijn gesneuveld, die over het algemeen actief waren in de ‘business-to-comsumer’ e-handel. Al die snelle gelukszoekers zijn er snel uitgefilterd; de ‘echte’ internetbedrijven bleven toen over.
In de laatste twee maanden waren het vooral internetcontent-aanbieders, infrastructuurbedrijven, isp’s en andere aanbieders van ‘dial-up-‘ en breedbandtoegang die het loodje hebben gelegd.