Terwijl traditionele vormen van e-business vaste voet aan de grond gekregen hebben, zijn bedrijfleiders nu vooral op zoek naar toepassingen met een hoge toegevoegde waarde. Dat blijkt uit het Belgische e-business-onderzoek van InSites.
InSites ondervroeg vijfhonderd Belgische bedrijfsleiders. Uit het onderzoek blijkt dat zo goed als alle bedrijven tegenwoordig over een website beschikken (80 procent). Bij kleine ondernemingen lag het cijfer lager, op 65 procent. Het grootste deel van de websites geeft enkel bedrijfsinformatie en inlichtingen over producten en diensten. Slechts 19 procent van de Belgische bedrijven heeft een website die ook e-commerce ondersteunt.
Het onderzoek geeft aan dat elektronische marktplaatsen niet echt van de grond komen. Zo verkoopt slechts 3 procent van de bedrijven via internet, terwijl vijf 5 van de bedrijven via online veilingen verkoopt. Het aandeel van m-commerce (handel via de mobiele telefoon) is helemaal te verwaarlozen, met een score van 1,5 procent.
Een aantal andere nieuwe technieken zijn in opmars. E-mail-marketing wordt al door een kwart van de bedrijven ingezet, terwijl nog eens 27 procent verwacht dat binnenkort in te gaan zetten. Opvallend is ook dat nu al 8 procent van de bedrijven zegt aan elektronische facturatie te doen.