Tv-producent Endemol wil zich de komende jaren steeds meer gaan toeleggen op interactieve televisie. Maar ook op het aanbieden van entertainment voor mobiele telefonie en internet.
Dit blijkt uit een interview met Endemol-topman John de Mol in Het Financieele Dagblad. De Mol heeft hooggespannen verwachtingen van de nieuwe media-activiteiten. Volgens hem beschikt zijn bedrijf over de content en het netwerk om nieuwe media succesvol te kunnen exploiteren.
Op dit moment boekt de nieuwe media-divisie een omzet van vijftig miljoen euro, 6 procent van de totaalomzet van Endemol. Het aantal medewerkers dat zich binnen Endemol met nieuwe media gaat bezighouden groeit de komende periode naar duizend, aldus De Mol. Op dit moment zijn bij diverse nieuwe ontwikkelingen drie- tot vierhonderd medewerkers betrokken.
Endemol verklaart in het FD dat de ontwikkeling van een tweede tak binnen het concern nodig is, omdat de groeimogelijkheden van tv-producties niet onbeperkt zijn. De Mol rekent op een lastig jaar voor televisie, vanwege onder meer dalende reclame-inkomsten. Volgens de Endemol-ceo berusten de geruchten over het afstoten van zijn bedrijf door het Spaanse moederconcern Telefónica aan bijvoorbeeld het Duitse mediaconcern Bertelsmann niet op waarheid. "Telefónica wil helemaal niet van Endemol af. Als er een bod is gedaan, zou ik dat toch moeten weten."