Philips gaat zich de komende jaren steeds meer richten op het leveren van de kerntechnologie voor beeldschermen, systeemverbindingen en opslagsystemen.
Dit verklaarde Philips-topman Gerard Kleisterlee in een toespraak tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Volgens Kleisterlee maakt een verdere fixatie op de bovengenoemde drie deelgebieden onlosmakelijk deel uit van de verdere herstructurering van het elektronicaconcern. "Ons doel is om Philips in 2002 te transformeren naar een snelgroeiend technologieconcern dat marktleiderschap nastreeft via het verbeteren van de interactie tussen mensen en technologie." De producten die daarbij met name een rol van betekenis gaan spelen zijn volgens Philips onder meer nieuwe beeldschermtechnieken, zoals Liquid Cristal on Silicon (LCoS), Internet Audio en MP3-CD-systemen en de onlangs op de markt verschenen dvd-recorders.
Kleisterlee legde in zijn toespraak tevens de nadruk op de toekomstkansen voor ‘ambient intelligence‘, ofwel de interface tussen mens en techniek. "Met ambient intelligence wordt technologie steeds verder in onze woonomgeving geïntegreerd."
Tenslotte liet Kleisterlee weten dat Philips niet langer in de positie wil verkeren waarbij het technologische doorbraken boekt, maar waarbij andere bedrijven er met de opbrengsten vandoor gaan. "Dit betekent dat we agressief zullen investeren om het naar de markt brengen van door ons ontwikkelde technologie te verbeteren. Daarvoor moet er een grotere ‘entrepeneurial spirit’ binnen de organisatie ontstaan."