Het Britse softwarehuis Sage heeft aangegeven Exact Holding te willen kopen voor een bedrag van 687 miljoen euro. Sage wil hiermee Microsoft dwarszitten.
Vorige week is bekend geworden dat Microsoft 1,3 miljard euro wil neertellen voor het Deense bedrijf Navision om aldus een entree te hebben naar de Europese erp-markt voor het midden- en kleinbedrijf. Tegelijkertijd doet SAP, na de aankoop van Netmanage, zijn uiterste best dit marktsegment aan te spreken.
Daarmee voelt Sage zich danig in de hoek gedreven. De onderneming is actief in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Zwitserland en de VS. Nederland is nog een onontgonnen terrein. De overname van Exact zou een goede zet zijn in het schaakspel met Microsoft. Exact is met een omzet van 200 miljoen euro een van de grotere spelers in Europa.
De overnamegesprekken zouden deze zomer beginnen. Beleggers op de Amsterdamse beurs hebben in elk geval al positief gereageerd op de overnamegeruchten die de Engelse krant The Independant naar buiten heeft gebracht. Het aandeel Exact steeg met ongeveer twee euro.
Triest om te zien dat weer de eindgebruikers de dube worden van twee dominante software leveranciers met een uitstekend marketing apparaat, maar een zeer slecht presterend product.
Gelukkig dat er nog steeds bedrijven zijn die hun gezond verstand gebruiken en op basis van een grondige selectie het juiste business software pakket kiezen. Welke software je zou moeten kiezen hangt af van het soort bedrijf en de grootte van het bedrijf, maar er zijn genoeg alternatieven buiten Exact en Sage.
Het MKB segment zou steeds meer rekening moeten houden met de return on investment van de investering in nieuwe software. Hou ook rekening met de total cost of ownership van je software. Een pakket wat er op het eerste gezicht leuk uitziet (met zware marketing middelen wordt ondersteund) kan enorme onderhoudskosten met zich meebrengen en in veel gevallen is je database en de applicatie alleen maar in de lucht te houden met dure systeembeheerders en software consultants.
Om terug te komen op het Exact/Sage verhaal, beide bedrijven zullen weinig bijdragen aan innovatie bij MKB bedrijven en ik zie de kost of ownership van de software alleen maar stijgen. Wat we wel kunnen verwachten is een enorme stroom van marketing over ons heen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee