Eind vorige week was het even onzeker wat er met het netwerk zou gebeuren na het faillissement van KPNQwest. Een week later lijkt het met de uitval op korte termijn mee te vallen. Bedrijven krijgen de tijd om hun verbindingen en aanverwante diensten veilig te stellen. Wel betalen ze leergeld voor de toekomst.
"De paniek is weggeëbt nu blijkt dat de netwerken gewoon doorlopen", zegt Marcel Vrieling, directeur van de Nederlandse vestiging van netwerkdienstverlener Vanco. Het bedrijf meet voor twaalf klanten van KPNQwest hun afhankelijkheid van diens netwerk door. Deze kennis moet duidelijk maken welke alternatieve verbindingen nodig zijn om problemen te voorkomen.
KPN ondersteunt KPNQwest zoveel mogelijk met het in de lucht houden van diens glasvezelnetwerk. KPN verzorgde voorheen ook het directe contact met klanten en bestelde voorzieningen bij KPNQwest. In ad hoc gevallen betaalt KPN nu rekeningen om het netwerk draaiende te houden. Netwerkcapaciteit en andere voorzieningen zijn ingekocht bij alternatieve aanbieders om het netwerk van bedrijven te verhuizen. KLM en Atos Euronext, twee KPNQwest-klanten, geven aan dat de technische invulling van hun netwerk in handen blijft van KPN.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 7 juni 2002.