Als gevolg van het boekhoudschandaal blijven bij de Nederlandse vestiging van Peregrine Systems in Woerden slechts vijf van de veertig medewerkers over.
Ook elders in de wereld snijdt het Amerikaanse softwarebedrijf uit San Diego fors.
Opgericht in 1981 leverde Peregrine softwarebeheeroplossingen en advies op mainframegebied. Begin jaren negentig vond een heroriëntatie plaats en richtte het bedrijf zich op helpdeskdiensten- en beheeroplossingen voor client/server- en mainframe-omgevingen. Deze dienstverlening werd in de tweede helft van de jaren negentig uitgebreid met software om deassets (hard- en software, en personeel) van een it-infrastructuur te beheren. Peregrine bundelde zijn producten in twee pakketten: Servicecenter (het vroegere helpdeskpakket) en Assetcenter (voor het beheer van de it-activa). De softwareproducten sloten aan op de bekende beheersystemen (Tivoli, BMC, SMS, HP Openview, CA Unicenter).
Meegesleept in de hype rond internet en elektronische handel besloot Peregrine in 2000 Harbinger te kopen voor 2,1 miljard dollar in aandelen. Deze vroegere specialist op het gebied van edi (electronic data interchange) probeerde zich te veranderen in een leverancier van inkoopsystemen via een portaal (harbinger.net). Ook kocht het bedrijf de e-handelssoftwarefirma Extricity voor 165 miljoen dollar in maart 2001. De grootste klapper maakte de firma toen het in juni vorig jaarcrm-softwareleverancier Remedy overnam voor 1,08 miljard dollar. Daarmee verkreeg Peregrine toegang tot het midden- en kleinbedrijf en breidde het zijn activiteiten uit tot relatiebeheersoftware (crm: customer relationship management).
De zonnige toekomst van de softwarefirma verbleekte daarna in rap tempo. In eerste instantie door de teruglopende markt, maar in mei van dit jaar bleek Peregrine er ook nog eens dubieuze boekhoudpraktijken op na te houden. De problemen kwamen aan het licht toen het bedrijf Kpmg als accountant in april binnenhaalde, nadat het Arthur Andersen had ontslagen wegens het Enron-schandaal. De Kpmg-accountants meldden dat de softwarefirma vanaf 2000 voor naar schatting honderd miljoen dollar aan niet-gerealiseerde omzet in de boeken had geschreven. Dit betekende het einde voor topman Steve Gardner, zijn financiële directeur Matt Glass en diverse andere managers. Maar ook Kpmg moest het veld ruimen, nadat bleek dat een deel van de dubieuze omzet afkomstig was van zogenaamde zakelijke transacties tussen het accountantskantoor en Peregrine.
In afwachting van de herziening van de boekhouding besloot de nieuwe leiding onder aanvoering van Gary Greenfield fors te snijden. Het softwarebedrijf, dat bijna drieduizend medewerkers telde, wordt meer dan gehalveerd. Verder zijn de overgenomen activiteiten van Harbinger en Extricity alweer afgestoten (aan de durfkapitalist Golden Gate Capital). Tevens heeft de softwarefirma zijnFacilitycenter– productenpakket verkocht aan Tririga en zijnfleetmanagementsoftware aan Maximus.
De grote vraag is wat Peregrine met Remedy gaat doen. De overnamesom, die veel te hoog is gebleken gezien de toen al inzakkende markt, hangt als een molensteen om de nek van het bedrijf. Analisten verwachten een verkoop, ook omdat Remedy toch al als apart onderdeel opereert.
De nieuwe accountant, PricewaterhouseCoopers, meldde begin deze week dat Peregrine een slordige 250 miljoen dollar aan nep-omzet had opgevoerd, veel meer dan verwacht. Aandeelhouders zijn woedend over de ingeklapte beurskoers – het bedrijf is nog maar 96 miljoen dollar waard – en hebben de voormalige en huidige bestuurders van het bedrijf aangeklaagd voor falend beleid. Verder loopt er nog een onderzoek van de Amerikaanse beurswaakhond Securities and Exchange Commission. De SEC wil Peregrine van de Nasdaq afhalen, omdat het niet in staat is periodiek een kloppende financiële verslaglegging in te leveren.
Het oppoetsen van de balans heeft ook voor de Nederlandse vestiging dramatische gevolgen. Het Nederlandse kantoor krimpt in tot een satellietvestiging, waarbij de wederverkopers voortaan de verkoop van de software doen. Van de huidige veertig medewerkers blijven er vanaf 1 oktober vijf over die met hulp vanuit Engeland het dealerkanaal begeleiden. Voor de overige 35 personeelsleden bestaat een met instemming van de vakbonden opgesteld sociaal plan, zegt directeur Max Marinissen (ex-Harbinger) die zelf ook weg gaat.
Marinissen vertelt dat in Europa na een forse sanering slechts drie grote regiokantoren overblijven: in Frankrijk, Duitsland en Engeland. De Europese organisatie wordt met zo’n 65 procent ingekrompen, waarbij kleinere kantoren, zoals in Spanje en Italië, zelfs helemaal dichtgaan. Volgens de directeur verloopt alles in goed overleg met de wereldwijde Peregrine-gebruikersgroep, waarvan de Nederlander Erik Koop (ABN-Amro) voorzitter is. Hij heeft nog hoop voor de toekomst: "Nieuwe klanten krijgen we er niet bij, maar we hebben gelukkig nog geen bestaande klanten verloren."
Rik Sanders
Het afstoten van de Harbinger en Extricity activiteiten heeft tot gevolg dat in de Benelux de verkoop en ondersteuning plaats gaat vinden via SRC System Integrators uit Hoorn (NH). Hiermee wordt lokale continuiteit geboden aan de klantengroep en verdere groei gerealiseerd. SRC is al 15 jaar actief met B2B e-commerce en was in de jaren negentig het European Support Center voor Harbinger. SRC ondersteunt sindes medio jaren negentig met services en support de gebruikersgroep in de Benelux. Dergelijke lichtpuntjes zijn goed om te weten in deze barre tijden van reorganisaties en economische neergang.
Met het oog op bovenstaande marktontwikkelingen is naast een succesvolle implementatie, de garantie van gedegen support door een locale partner essentieel. Mansystems Nederland BV is als Peregrine partner ruim 10 jaar gespecialiseerd in het automatiseren van Service Management processen en de implementatie van Remedy ARS systemen. Sinds de overname heeft Mansystems haar bestaande consultancy-, support-en trainings- organisatie verder ontwikkeld tot Peregrine Authorised Service- en TrainingsCenter.
Door deze ondergang van Peregrine wordt ook de software markt getroffen door de economische malaise en boekhoudkundige rellen. Maar ook in deze branche kan het geen kwaad om wat “ruimte” te maken in de vele aanbieders. Het is te hopen dat de gebruikersondersteuning niet in gevaar komt. Voor het personeel blijft natuurlijk wel heel vervelend als je bij een bedrijf werkt wat blundert in de States en dan wereldwijd allerlei slachtoffers maakt.