Hoewel in de gezondheidszorg de komende jaren meer geld aan ict uitgegeven gaat worden, ontbreekt een visie op automatisering. De kans op nachtmerries is groot.
Dit blijkt uit een onderzoek dat Customer View heeft uitgevoerd in opdracht van de vaktijdschriften ICTZorg en ZorgVisie. De resultaten zijn vandaag bekend gemaakt op de Automatiseringsdag die beide Elsevier-uitgaven hebben georganiseerd.
Binnen de gezondheidszorg groeit het bewustzijn dat automatisering een belangrijke ondersteunende rol voor de bedrijfsprocessen kan spelen. Dit blijkt onder meer uit de beschikbare budgetten. Bij tachtig procent van de ondervraagden blijft het ICT-budget de komende drie jaar minimaal gelijk of gaat omhoog. Het merendeel van de gelden gaat de komende tijd op aan systemen die de primaire processen in de zorg moeten ondersteunen. Drie kwart van de ondervraagden geeft aan in zorgondersteunende processen te willen investeren.
Toch ontbreekt het in veel zorginstellingen aan een gemeenschappelijke visie op de inzet van ICT. Zeventig procent ervaart dit als een knelpunt. Andere knelpunten zijn: budgettaire beperkingen (nu: 64%, 2001: 67%), gebrek aan ICT-kennis (55%m 61%), gebrek aan goed personeel (30%, 43%) en gebrek aan ondersteuning door ICT-leveranciers (13%, 14%).
In vergelijking met voorgaande jaren is de relatie tussen de zorgmanagers en de ICT-managers verslechterd. Dit kan duiden op een verschil van inzicht in de inzet van ICT-middelen. Hetgeen op zijn beurt het risico in zich draagt dat de grotere budgetten niet optimaal worden ingezet.