De nieuwe zoekmachine Qualigo opereert via een positieveiling om bedrijven middels opbod hoger in de zoekresultaten op te nemen. De Nederlandse website van het Duitse bedrijf is vandaag online gegaan.
Qualigo (http://www.qualigo.nl/) noemt dit eenpay-per-click systeem en zegt zo iedereen de mogelijkheid te bieden de eerste positie in de zoekresultaten te bereiken. De zo aangemelde websites worden op partnersites gepresenteerd als gesponsorde zoekresultaten. De resultaten van Qualigo zijn op onder meer http://Vinden.nl en Ixquick.nl te vinden.
Geïnteresseerden kunnen bij de nieuwe zoekmachine per zoekterm aangeven wat het bod per bezoeker voor hun site is. Een hoger bod levert een hogere positie in de zoekresultaten op. Het geboden bedrag wordt pas verrekend wanneer een bezoeker daadwerkelijk doorklikt vanaf de zoekresultaten naar de biedende site.
Dergelijke praktijken zijn omstreden op Internet. De bekende zoekmachine Google (http://www.google.com/) heeft onlangs zijn sorteringssysteem (algoritmes) grondig herzien, omdat sommige sites onterecht hoog in de zoekresultaten kwamen. Google meette de populariteit van sites naar het aantal links op andere sites. Het ontdekte dat een aantal sites een netwerk van verwijzingen naar elkaar hadden opgezet om zo hoger in de resultaten te komen.