Vorige week ging in Californië een nieuw bedrijf van start – Web IPO – dat ondernemingen via het wereldwijde web naar de beurs wil brengen. De eerste klant is het in New York gevestigde American Entertainment. Web IPO richt zich vooral op relatief kleine beursintroducties van 1 tot 5 miljoen dollar.
Het belangrijkste voordeel dat Web IPO biedt, is een lagere kostprijs, zowel voor de klant als voor de investeerder. Traditionele banken rekenen zo’n 15 tot 20 procent van het binnengehaalde kapitaal voor een beursgang van deze omvang. Web IPO zal hiervoor tussen de 7 en 10 procent rekenen, aldus oprichter Tom Taulli. De lagerefees zijn mogelijk omdat geen dure tour langs potentiële investeerders gehouden wordt en omdat er besparingen op het gebied van de prospectus te realiseren zijn. Investeerders die aandelen via de website van Web IPO kopen, besparen op te betalen commissies.
De eerste publieke verkoop van aandelen op het Web vond februari jongstleden plaats. Toen haalde Spring Street Brewery 1,6 miljoen dollar op door zijn aandelen voor 1,85 dollar per stuk via de eigen website aan te bieden. Twee andere sites – Direct IPO en Web Securities – willen binnenkort ook beursintroducties via Internet gaan begeleiden.