Netwerkleverancier UB Networks liet Spikes Cavell onderzoek doen naar het functioneren van local area networks (lan’s) binnen bedrijven. De conclusie was onthutsend: bij 91 procent van de respondenten viel het netwerk één keer per jaar of vaker gedeeltelijk of helemaal uit.
Van de geënquêteerde IT-managers meldde 27 procent dat het lan nog nooit was uitgevallen maar bij 39 procent ging het lan meerdere keren per jaar geheel plat. Bij 77 procent van de onderzochte bedrijven draaide het netwerk ieder jaar wel een aantal keer op een lagere snelheid dan normaal.
De gebruikers zijn vaak de oorzaak van de problemen. Veelal hebben ze weinig weet van de gevolgen van hun handelen en sturen ze bijvoorbeeld een grote database-query over het lan – met alle vertraging vandien – zonder dat het strikt noodzakelijk is. De meer gevorderde gebruikers ontwikkelen soms op eigen houtje nieuwe applicaties die ook problemen kunnen veroorzaken. Tenslotte wordt er vaak hard- of software meegenomen van huis en illegaal aan het netwerk gekoppeld. Bij het meebrengen van eigen programma’s of het tijdens het werk downloaden van Internet ligt het gevaar van virusinfecties op de loer.