Internet vormt een geheel nieuw verkoopkanaal, waar geld mee te verdienen valt. Het biedt meer mogelijkheden dan de langer bestaande verkoopmethoden – van persoon tot persoon, via de post of de telefoon.
Creatieve benutting van de mogelijkheden is noodzakelijk om het jongste kanaal tot een succes te maken. Dit stelt het Amerikaanse adviesbureau Forrester Research. Wel dienen organisaties zich bewust te zijn van de specifieke eisen die dit nieuwe kanaal stelt aan het concurreren. Het Net werpt evenals de andere kanalen barrières voor beginners op, er komt een nieuw soort tussenhandelaren op en creatieve bedrijven vinden unieke manieren om hun klanten te bedienen.
"Ieder bedrijf – in iedere sector van de economie – zonder een goed ontwikkeldesite voor verkoop en marketing krijgt op termijn problemen", durft Forrester te voorspellen. "Internet stelt mensen en bedrijven in staat real-time met elkaar te communiceren op ieder gewenst tijdstip van de dag. Bovendien kan het meer informatie bieden dan welke catalogus of folder dan ook. Tot slot kan via het Net iedere klant van persoonlijk gerichte informatie voorzien worden, te vergelijken met directe verkoop." Door bezoekers van de website te vragen naar voorkeuren en door informatie over het gedrag vast te leggen, is het mogelijk steeds beter op de bezoeker gerichte informatie te leveren.