De penetratie van CD-Rom in Nederland verloopt vlotter dan was verwacht. Vooral op de consumentenmarkt gaat het snel. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn de stijgende verkopen van multimedia-PC’s, de reclamecampagnes van PC-fabrikanten en het toenemend aanbod van computersoftware dat op CD-Rom verschijnt.
Dit blijkt uit een rapport van Sibbel & Van Pelt. Het Rotterdamse bureau verwacht dat er eind 1998 ongeveer 2,1 miljoen CD-Rom-spelers bij de Nederlandse huishoudens zullen staan.
Per CD-Rom-bezitter worden meer titels verkocht. Vorig jaar bedroeg het gemiddelde aantal gekochte schijfjes 3,3. In het jaar daarvoor was dit 2,6. Nederland loopt hierin voorop vergeleken met andere Europese landen, waar het gemiddelde op 2 titels per jaar ligt. Het aanbod van titels is in Nederland ook enorm groot. Volgens importeurs wordt de markt overspoeld. Momenteel zou er sprake zijn van een te groot aanbod. Er zijn zoveel verschillende titels dat de klanten door de bomen het bos niet meer zien. De gemiddelde omzet per titel is daardoor zeer laag. Sibbel & Van Pelt raamt het aantal titels dat in de tweede helft van 1995 in Nederland te koop was, op ongeveer 3700.