PTT Telecom moet ingrijpend reorganiseren, maar vooralsnog gaan geen arbeidsplaatsen verloren. Voor de helft van de 30.000 werknemers heeft de reorganisatie directe gevolgen in de vorm van verandering van werkplek, functie of gewenste mentaliteit.
Door de toenemende concurrentie staan de winstmarges sterk onder druk. Het wil verandering brengen in deze situatie door de kosten te verlagen, klantgerichter te werken en door het aanbieden van aantrekkelijker produkten en diensten waaraan meer te verdienen valt.
Het technisch onderhoud en beheer van het net, nu in handen van de dertien districten van PTT Telecom, zal voortaan centraal worden geregeld. De districten moeten zich volledig gaan richten op verkoop, levering en het contact met de klant. Onderhoud en beheer van het netwerk is één van de drie divisies waarin het bedrijf wordt opgesplitst. De andere twee zijn de afdeling marketing en verkoop en een divisie voor innovatie.Onder dat laatste bedrijfsonderdeel komen ondermeer twee nieuwebusiness units: werkplekautomatisering en Internet. De technische dienst wordt omgevormd tot een technisch installatiebedrijf dat ook klanten buiten de PTT moet bedienen.