Slechts 44 procent van de bedrijven uit de detailhandel heeft een projectplan voor het millennium-probleem opgesteld. Dat blijkt uit een steekproef die werd gehouden tijdens het tiende Retail Symposium van Siemens Nixdorf (SNI).
Tijdens het tweedaagse symposium eind september waren vertegenwoordigers van detailhandel-bedrijven uit Europa aanwezig. In het kader van detailhandel en automatisering kregen ze vragen voorgelegd. Naast de millennium-problematiek kwamen ook de euro en elektronische handel aan de orde. Van de aanwezigen zag 30 procent de invoering van de euro als een risico, terwijl 70 procent denkt er meer te verdienen. Bijna eenderde van de deelnemers wil dit jaar nog een virtuele winkel op de elektronische snelweg openen. Eenzelfde percentage plant dat voor 2000. Zo’n 35 procent heeft vooralsnog geen plannen.
SNI kondigde tijdens het symposium aan dat het streeft naar een omzet van één miljard mark op de detailhandelmarkt in 2000. Het wil dit realiseren door de organisatie zo in te richten dat het overal ter wereld eenzelfde kwaliteit dienstverlening kan garanderen. Samenwerking met lokale softwarepartners en verkopers moet zorgen voor kennis van de plaatselijke markt. Concentratie van de detailhandel-activiteiten is nodig, omdat klanten steeds vaker vragen om complete IT-oplossingen. SNI voorspelt dat veel van de huidige leveranciergebonden mainframesystemen plaatsmaken voor open systemen in een client/server-architectuur.Datawarehousing-systemen zijn daarin te integreren, maar hoewel veel grote organistaties erover praten, blijkt het in de praktijk lastig om bruikbare data te verzamelen.