"IT’ers zijn teveel met de T bezig, terwijl een organisatie draait op de I", aldus Jeroen Mol, oprichter van het zes maanden geleden door HP gekochte Prolin.
In de Openview Service Manager, zoals Prolins software nu heet, zijn de service-niveaus van processen te definiëren. Deze procesgerichte software stuurt vervolgens de functionele en technische componenten van het ’traditionele’ Openview aan. "In de software worden de eisen aan de infrastructuur op het niveau van systeemmanagement gesteld en vertaald naar technische eisen", zegt Mol. Als je de processen en informatiestromen beheerst, kun je functionele taken makkelijker uitbesteden.
De HP- en Prolin-producten zijn op technisch niveau geïntegreerd. Prolins organisatie blijft onafhankelijk functioneren. De organisatie in Amsterdam is belast met productontwikkeling en marketing. Verder huisvest Prolin één van de drie ‘centres of excellence’ in de wereld, die ondersteuning, verkoop, marketing en opleidingen aanbieden.
Het vertrouwen in Prolin met HP als overkoepelende organisatie is toegenomen. "Nu kunnen we via een grote organisatie in meer dan negentig landen ondersteuning bieden", zegt Mol. Na de acquisitie heeft Prolin wereldwijd orders afgesloten, ondermeer in Rusland, Polen, Mexico en Canada. De order van Proctor & Gamble van zes miljoen gulden de afgelopen maand is voorlopig het hoogtepunt. Verder groeide het personeelsbestand in een half jaar met dertig medewerkers naar 140.