Medio volgend jaar kan een besluit vallen over het Cliëntvolg-communicatiestelsel (Cvcs). Dit systeem moet de samenwerking ondersteunen van organisaties in de sociale zekerheid (GSD’en en Uvi’s) en Arbeidsvoorziening.
Doel is door het terugdringen van de instroom en het bevorderen van de uitstroom het beroep op voorzieningen als WW, WAO en ABW te beperken. De gezamenlijke aanpak, die gestalte krijgt in het SWI-project (Samenwerking Werk & Inkomen), moet ook leiden tot betere service aan de cliënt en efficiencywinst bij de uitvoering.
Twee fasen van het plan van aanpak voor het Cvcs zijn inmiddels afgerond. Dit zijn het definiëren van gezamenlijke gegevens en het vaststellen van een programma van eisen voor de functionaliteit van het Cvcs, inclusief netwerk. Momenteel starten in fase-3 de acht Cvcs-pilots, in Amstelveen, Ede, Flevoland, Nijmegen, Schiedam, Tilburg, Utrecht en Zaanstad. De drie hoofdfuncties van het Cvcs zijn informatieoverdracht (geen ontbrekende gegevens), procesondersteuning (geen dubbel vastgelegde gegevens) en management- en bestuursinformatie (monitoring). Deze laatste is overigens tot medio volgend jaar in de ijskast gezet.