De gemiddelde Nederlandse Internet-gebruiker is ongeveer 38 uur per maand op het net ingelogd. Zakelijke gebruikers zij met gemiddeld 45 uur langer online dan privé-gebruikers (33 uur).
Ruim 67 procent van alle gebruikers logt vanuit huis in; 24 procent doet dit vanuit het bedrijf en 7 procent vanuit een opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope Marketing Services, waarin een groot aantal zaken over het gebruik van Internet in Nederland onderzocht is.
De ‘gemiddelde’ Internet-PC is een Pentium-systeem (76 procent) met 9-16 MB geheugen (38 procent), een harde schijf groter dan 1 GB (66 procent), een 15 inch monitor (36,4 procent), een 28K8 modem (47,9 procent), een CD-Rom speler (87 procent) en een geluidskaart (83,6 procent). Bijna altijd gebruikt men een Windows-besturingssysteem (91,5 procent). Hierbij is Windows 95 duidelijk favoriet.
Populairste browser is nog steeds Netscape (62 procent), maar Microsofts Internet Explorer is in een half jaar tijd gestegen van een marktaandeel van 25 procent naar 37 procent. Meest gebruikte e-mail-pakket is Eudora (23 procent), terwijl WS_FTP koploper is bij de FTP-pakketten (43 procent). Voor Usenet wordt vooral Free Agent (20 procent) gebruikt. Wel zou er een trend waarneembaar zijn om al deze taken af te handelen met de browser.
De modale Internet-gebruiker is nog altijd – maar er zou een langzame verschuiving waarneembaar zijn – een jonge, hoog opgeleide man met een bovenmodaal inkomen. Het percentage vrouwen op Internet is in een half jaar verdubbeld tot 8 procent. Wat de invloed op traditionele media betreft, zegt 48 procent van de respondenten daarvan minder gebruik te maken sinds men Internet-toegang heeft. Met name de televisie (78 procent kijkt minder TV) moet het ontgelden.
Zo’n 34 procent van alle Internet-gebruikers heeft wel eens iets online gekocht. Met name standaard-producten als CD’s, CD-Rom’s, boeken en hard- en software zijn populair. Voor meer informatie:http://multiscope.horizon.nl/intmedia/.