De Vereniging van Nederlandse Internet Providers (Nlip) werkt aan een keurmerk voor haar leden. De daarvoor benodigde criteria zijn in ontwikkeling. Voor eind dit jaar wil de uit zo’n vijftig leden bestaande vereniging het systeem van kwaliteitsgarantie hebben uitgewerkt.
Het keurmerk wordt in fasen en als onderdeel van het lidmaatschapsbeleid ingevoerd.
Toen de ledenvergadering in juli met de grote lijnen van het voornemen instemde, was dat enkele weken voordat Kema plannen bekend maakte om een keuringsdienst vooraccess providers aan te bieden. Kema schrijft in zijn uitgaveContact dat het nauw samenwerkt met de Nlip. Nlip-voorzitter Fred Eisner: "We wisten dat Kema bezig was en er is ook contact geweest, maar een keurmerk voor providers, daar gaat alleen de branchevereniging over." Volgens hem kan het ook niet dat Kema eigenaar wordt van een eventueel providerskeurmerk. Nlip-lid NLnet werkt overigens samen met Kema en ondergaat binnenkort een proefkeuring, evenals niet-lid World Online.
Het Nlip-keuringssysteem omvat drie groepen van eisen: juridische zaken (ondermeer briefgeheim en klantenbestanden commercieel uitbaten); consumentenzaken (bijvoorbeeld klachten en geschillen); en technische eisen (zoals snelheid en capaciteit). Over consumentenzaken overlegt Nlip met de Consumentenbond. Daar spreekt ook Kema mee, als mogelijk lid van een Raad van Toezicht, waarin zowel afnemers als aanbieders moeten komen. Het meten wil Nlip in handen geven van een onafhankelijke derde. Nlip zal bij een aantal firma’s, bijvoorbeeld TNO en Kema, een offerte vragen.
Kema ziet zichzelf als zelfstandig en onafhankelijk aanbieder van een keuringsdienst, terwijl Nlip het instituut ziet als mogelijk element in zijn aanpak. Beide initiatieven hoeven elkaar volgens Nlip niet te bijten en zouden naar elkaar toe kunnen groeien.