Nieuwe media als Internet veroorzaken een revolutie in de reiswereld. Branchevreemde ondernemingen als Microsoft en CNN Interactive vormen een enorme bedreiging. Het online boeken van vliegtickets kan snel populair worden.
Hoewel moeilijk valt te voorspellen welke omvang dit verschijnsel krijgt, is het negeren ervan levensgevaarlijk.
Adviesbureau Verdonk, Otten, Dik & Wiegerinck (Vodw) waarschuwt inDigitale revolutie in de toeristenbranche voor onderschatting. Opdrachtgever tot deze studie was het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT). De nieuwe media rukken sneller op dan de sector ’toerisme en recreatie’ veelal beseft. Na het gebruik van e-mail vormt het raadplegen van informatiebronnen de populairste toepassing van Internet. Daarbij behoort ‘reizen’ tot de meest geliefde onderwerpen. Volgens een recent Brits onderzoek gebruikt de helft van de Engelse Internet-gebruikers het Net bij het plannen van de vakantie. Steeds meer mensen boeken ook via dat medium. Er is voldoende keus: ruim dertigduizend reisondernemingen hebben een site. Iedere maand komen er tweeduizend bij.
Het digitale tijdperk zorgt voor nieuwe spelers, nieuwe spelregels en een herdefiniëring van het speelveld. Bestaande ondernemingen moeten een strategie formuleren om de bedreigingen het hoofd te bieden en nieuwe kansen te grijpen. Door nieuwe media verdwijnt het voordeel dat reisbureaus tot voor kort hadden: het monopolie op de belangrijke reserveringssystemen.
Traditionele reisbureaus moeten straks opboksen tegen online reisagenten als Microsoft en CNN. Verder komen nieuwe ongebonden spelers op, bijvoorbeeld Internet Travel Network. Luchtvaartmaatschappijen en hotelketens benaderen via Internet de klant rechtstreeks. De toerist kan zo zelf informatie inwinnen en op elk gewenst tijdstip en overal reserveren. De spelregels veranderen: kortingen kunnen oplopen tot hoogtes die traditionele partijen niet kunnen evenaren. Door Internet verdwijnen beperkingen van tijd en locatie. Daarom moeten Nederlandse ondernemingen in de toeristenbranche hun werkterrein verbreden.