Het midden- en kleinbedrijf zet IT nauwelijks in op strategisch niveau. Het MKB-Groeicertificaat stimuleert hen om dit wel te doen.
Het MKB-Groeicertificaat is een initiatief van de Raad voor Accreditatie (RvA) en MKB-Nederland, ondersteund door EZ. Aanleiding vormt de onvrede bij het mkb over het behalen van het traditionele ISO 9001/2-certificaat. De gemiddelde mkb-ondernemer ervaart de ISO 9000-normen als statisch, abstract en daarom bedrijfsvreemd. Daartegenover staat de eis van veel klanten dat een bedrijf ISO-gecertificeerd moet zijn.
Het groeicertificaat zorgt ervoor dat een ondernemer geleidelijk het nut inziet van de door ISO voorgeschreven kwaliteitseisen en werkwijzen, zegt Victor Wegener, lid van de werkgroep MKB-Groeicertificaat en als bedrijfskundige werkzaam bij Getronics. "In vier fasen werkt de ondernemer aan de invoering van een professionele bedrijfsvoering. De eerste twee fasen zijn organisatie-richtend en -inrichtend. De derde staat in het teken van het daadwerkelijk invoeren van verbeteringen. De vierde wordt afgesloten met een ISO-certificaat. De door de RvA geaccrediteerde instellingen mogen de fasen officieel begeleiden en het groeicertificaat uitreiken." Volgens Wegener onderscheidt het MKB-Groeicertificaat zich van de ISO-certificering door dezetop-down-benadering. "Het begeleiden van dit schema biedt mogelijkheden voor de IT-branche: nu kan de mkb’er gestimuleerd worden om informatietechnologie op strategisch niveau in te zetten."
In december kunnen certificatie-instellingen het traject van het MKB-Groeicertificaat begeleiden. Enkele bedrijven hebben het inmiddels getest. Diverse branche-organisaties ondersteunen het initiatief. Ook grotere ondernemingen zouden belangstelling tonen voor deze nieuwe benadering vantotal quality management.