Uitzendorganisaties groeien uit tot de grootste werkgever in de IT-branche. De bureaus spelen in op de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Ze hebben wat scholing betreft vaak een voorsprong op bedrijven.
De flexibele arbeidsmarkt, doorstroming binnen een bedrijf en ‘levenslang leren’ maken deel uit van de discussie over de inzetbaarheid van de werknemer. Dit fenomeen, door de Amerikanenemployability genoemd, is een trend waar de uitzendbureaus van profiteren.
De inzet van uitzendkrachten groeit niet alleen in de automatisering. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben uitzendkrachten in het derde kwartaal van 1997 ongeveer 99 miljoen uren gewerkt. Dit is ruim 13 procent meer dan het derde kwartaal van 1996. Het aantal uitzenduren komt overeen met 190 duizend volledige banen; 23 duizend meer dan vorig jaar. Het CBS begon de waarneming bij uitzendbureaus in 1986. De dienst van het ministerie van Economische Zaken heeft nooit zo’n hoog aantal volledige banen in de uitzendbranche waargenomen.
Randstad Automatisering profiteert van flexibele inzet van werknemers in de automatisering. In 1996 steeg de omzet met bijna 50 procent. "Vorig jaar hadden we vierhonderd uitzendkrachten in dienst. Nu zijn dat er ongeveer 1100", zegt Nanja Huijgen van Randstad Automatiseringsdiensten. Naar verwachting zet de groei voorlopig door, ondermeer door het millennium en de euro.
Werknemers kiezen vaak voor uitzendorganisaties vanwege de loopbaankansen en de scholing. Bovendien neemt het verschil in beloning tussen een uitzendbureau en een bedrijf af.