Het belang van teleleren binnen Nederlandse universiteiten en hogescholen blijft groeien. Specialisten verwachten dat het een aanvullende en geen vervangende rol zal spelen.
Wel verandert de studie van karakter. Hoorcolleges bijvoorbeeld maken naar verwachting plaats voor het kennis thuis achter de computer vergaren, zo verwachten enkele pioniers in de onderwijswereld die intensief bezig zijn met de ontwikkeling van teleleren.
De Universiteit van Twente ontwikkelt al meer dan vier jaar telematica-toepassingen in vele cursussen. Onlangs benoemde de universiteit de Canadese Betty Collis tot hoogleraar Teleleren.
De Erasmus Universiteit experimenteert met Edukabel; interactieve educatie via kabeltelevisie. Uitleg via video is gekoppeld aan de lessen via Internet. De studenten Bedrijfskunde kunnen in het Doctorandus 2000-project thuis lessen volgen via Internet.
De Fontys Hogescholen werken aan een netwerk tussen alle vestigingen in het land, waarover spraak, beeld en data via de computers bij de studenten thuis toegankelijk zijn. Zo zijn alle benodigde studiegegevens die op het netwerk staan verkrijgbaar.
Teleleren zal lessen waarbij studenten fysiek aanwezig zijn niet vervangen, onder andere vanwege het sociale aspect daarvan. Wel verandert er veel. Studenten kunnen flexibeler studeren, onafhankelijk van tijd en plaats. Dat vormt een bedreiging voor de weinig effectieve grote hoorcolleges. Ook wijzigt de rol van de docent; die wordt meer een coach. Het is moeilijk om alle docenten daarop voor te bereiden.
Een probleem is dat teleleren uitgaat van een computer bij de studenten thuis. Met de bezuinigingsdrift van minister Ritzen is het voor studenten moeilijk om aan geld te komen. De instellingen zijn zich van deze problematiek bewust. Ze hopen mega-kortingen van leveranciers te krijgen of de bestuurders van de universiteit zover te krijgen dat ze de voorzieningen leveren.