Het Amerikaanse Commercenet Consortium krijgt een eigen Nederlandse poot. Doel is hier ter lande de elektronische handel voor import/export-ondernemingen te stimuleren.
Drijvende kracht achter Commercenet Netherlands is de ABN/Amro Bank. De afdeling ‘electronic commerce’ van de bank heeft inmiddels een business plan opgesteld. De Nederlandse organisatie gaat als ‘global partner’ in het wereldwijde consortium meedraaien. Gisteren bleek tijdens een eerste informatieve bijeenkomst met kandidaat-leden dat de belangstelling in het Nederlandse bedrijfsleven groot is. Ondermeer PTT Post, PTT Telecom, Heineken, TNO en Campina-Melkunie hebben al interesse getoond.
Commercenet stelt de internationaal opgedane kennis over het zakendoen met Internet beschikbaar aan de leden. Daarnaast kunnen ondernemingen die bijvoorbeeld iets in het Verre Oosten willen gaan doen, via het consortium gemakkelijker partners vinden. Commercenet beweegt zich op het gebied van onderzoek, samenwerking, ontwikkeling en promotie. De nadruk valt op de daadwerkelijke toepassing. Nieuwe zakelijke modellen en concepten worden door middel van demonstraties en pilotprojecten getest. Men probeert ook steeds meer invloed te krijgen op overheden en standaardisatie-instellingen.
De Nederlandse afdeling wil zich ook aansluiten bij het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL), dat donderdag van start gaat. Dit platform, dat is opgezet naar voorbeeld van het Nationaal Chipcard Platform, moet vooral de bewustwording overelectronic commerce vergroten. Het werkterrein is breder, omdat naast de Internet-handel ook edi en transacties via andere netwerken – zoals de kabelinfrastructuur – worden meegenomen. Initiatiefnemer achter deze landelijke organisatie is de werkgeversvereniging VNO-NCW.