Het Internet Advertising Bureau (IAB) benoemt Jaap van Huis, directeur van Media Exposure, tot voorzitter van de Nederlandse afdeling. Deze Nederlandse tak van het internationale advertentiebureau is gisteren in het leven geroepen.
Het IAB wordt verder bestuurd door Pro Active-directeur Liesbeth Hop als vice-voorzitter, Jos van Mieghem, adjunct-directeur van Het Media Instituut, als penningmeester en Net Communications-directeur Tim Jansens als secretaris. Tot nog toe hebben dertig bedrijven zich aangemeld als lid. Dat aantal zal waarschijnlijk sterk toenemen nu het Nederlandse IAB officieel is opgericht. Het lidmaatschap kost 4500 gulden per jaar per bedrijf. Leden van de Nederlandse afdeling zijn automatisch lid van de internationale moederorganisatie.
De begroting voor de Nederlandse tak bedraagt momenteel tweehonderdduizend gulden. Het valt nog te bezien of dat voldoende is voor de oprichting van een secretariaat. De noodzaak van een dergelijke instelling staat echter ook ter twijfel, aangezien de firma Pro Active deze diensten momenteel verzorgt. Het IAB heeft gisteren werkgroepen voorgesteld voor ondermeer standaardisatie van online advertenties, marketing en congressen, advertentie-onderzoek en metingen, Internet-technologie, internationale zaken en het lidmaatschap.