Het noodlijdende Tulip zoekt honderd man extra personeel voor de eindassemblage van tweehonderdduizend PC’s. Gaat het hier om een stuiptrekking of liggen de overlevingskansen in het produceren voor derden? De directie wil alleen kwijt dat de opdrachtgever een bedrijf is uit de top-tien van PC-producenten.
Aangezien het niet om eenbuilt-to-order-opdracht gaat, betreft het vermoedelijk een order van een fabrikant van consumenten-PC’s. Volgens geruchten komt de opdrachtgever uit Taiwan. Acer ontkent iedere betrokkenheid. Ook Packard Bell zegt er niets mee te maken te hebben. Tulip wil de nieuwe medewerkers via de uitzendbureaus Randstad en Vedior werven. Volgens een intercedent van de Randstad-vestiging vormt de werving geen probleem.
De nieuwe Tulip-fabriek heeft een capaciteit van meer dan een miljoen PC’s. Omdat de productie van eigen PC’s hapert, is de assemblage voor derden een welkome, zij het minder winstgevende inkomstenbron. De directie zegt inmiddels ook met andere partijen te praten over dergelijke opdrachten.
Ondanks deze lichtpuntjes is de twijfel over de overlevingskansen van Tulip groot. De negatieve publiciteit over de twee bewindvoerders draagt niet bij aan het herstel van het vertrouwen. Franz Hetzenauer verkleinde onlangs zijn aandelenbelang van 8 naar minder dan 5 procent. Vroeger bezaten Romein en Hetzenauer samen zo’n 40 procent van de aandelen. Ze bouwden hun aandelenportefeuille de afgelopen jaren langzaam af. Hetzenauer stelt in hetFinancieele Dagblad dat aandelenhandel door bestuursleden altijd aan kritiek blootstaat. Daarom is een belang groter dan 5 procent in zijn ogen onwenselijk. "Kletspraat", vindt Ad van der Laan, analist bij Labouchere. "Het van de hand doen van Tulip-aandelen door de directie wijst op afnemend vertrouwen in de toekomst van het bedrijf. Althans, dat wordt zo uitgelegd en is ten dele ook waar."
Ook klanten van Tulip beginnen zich af te vragen of het eind niet in zicht is. Eén van hen, de Amsterdamse Hogeschool Economische Studies, test reeds andere merken uit om, mocht Tulip failliet gaan, snel te kunnen overstappen naar een andere fabrikant. Ook zal de school bij de aanschaf van nieuwe apparatuur niet alleen maar Tulip-computers kiezen. Volgens het hoofd automatisering is de druk bij de fabrikant voelbaar. "De commerciële medewerkers doen er alles aan om ons als klant te behouden. Daarnaast merkten we dat er productieproblemen waren. Dat heeft een nadelige invloed op het sterke punt van Tulip – als klant direct contact met de productie- en R&D-lijn om eigen wensen aan te laten brengen.