Rabobank Nederland gaat R/3-software van SAP gebruiken voor de financiële administraties van zijn bijna vijfhonderd bankkantoren. De financiële software moet oude, zelfgebouwde boekhoudsystemen vervangen.
Rabofacet, het ICT-bedrijf van de Rabobank, voert het implementatieproject als hoofdaannemer uit voor de bank. "Verder zijn er vele systeemintegrators bij het project betrokken. De externe hulp is nodig omdat kennis over SAP dungezaaid is en omdat specialistische kennis intern niet altijd voorhanden is. Van onderaannemers maken wij voorlopig nog geen gebruik", aldus Ton Hagens van Rabofacet. Wat de licentiekosten voor R/3 zijn, wil de Rabobank niet vertellen. Hagens wil wel kwijt dat de totale projectkosten vele malen hoger zijn dan de licentiekosten. Als het systeem op alle kantoren operationeel is, kent de software ongeveer vijfduizend gebruikers.
Het project is onlangs gestart; de ontwikkeling moet eind dit jaar afgerond zijn. Daarbij maakt men geen gebruik van SAP’s versnelde implementatiemethode Asap. Die zou geschikt zijn voor kleinere projecten, maar niet voor een grote en complexe organisatie als de Rabobank. Het kernteam dat aan het project werkt, telt tientallen medewerkers. Het grootste knelpunt is het krijgen van voldoende gekwalificeerd personeel. De SAP-software gaat draaien op RS/6000-servers en is toegankelijk via het intranet van de Rabobank. Voorlopig gebeurt dat nog met de SAP-interface, later mogelijk via een browserinterface.
Naast vervanging van de oude applicaties zijn redenen om over te gaan op R/3: een kostenefficiënte administratie, aansluiten op nieuwe wijzen van besturing en het beter toegang hebben tot managementinformatie. "De oude systemen voldoen nog wel, maar de SAP-software is flexibeler en de toegang tot informatie is eenvoudiger." Het transactionele basisgedeelte van het financiële systeem heeft prioriteit. Daarna komt de rapportage- en analysefunctionaliteit. "Daarbij gaan we waarschijnlijk naast SAP ook andere pakketten toepassen", voorspelt Paijmans.