Computerfabrikant Compaq kiest in Nederland bewust niet voor het directe verkoopmodel dat het in de Verenigde Staten toepast. "We hebben hier gewoon een goed bereik met onze dealernetwerk, aldus manager Joop Ruigrok.
"In Amerika ligt dat heel anders. Daar zit 90 procent van de wederverkopers in de grote steden. Bovendien leveren de Nederlandse wederverkopers ook allerlei extra diensten en producten. Naar Amerikaanse maatstaven zijn dat dus eigenlijk meervalue added resellers (var’s). Daar hebben we veel mee bereikt."
Ruigrok verwijst naar marktcijfers over het derde kwartaal van onderzoeksbureau Dataquest. Daaruit blijkt dat Compaq 35,7 procent marktaandeel heeft bij de middelgrote bedrijven en 29,3 bij de kleine bedrijven. In beide segmenten is het concern daarmee met enige voorsprong de grootste in Nederland.
De Directeur Nederland ziet de directe benadering voorlopig nog niet naar Europa komen. "Deze aankondiging is in de Verenigde Staten gebracht als een grote gebeurtenis, maar Compaq doet in de VS al sinds 1994 aan directe verkoop via de Direct Plus-divisie. Begin dit jaar is daarvoor een verkoop-website opgezet." Het echte nieuwe is dus de nu gelanceerde Prosignia-PC die vooralsnog niet op de Europese markt verschijnt. "Als de Prosignia hier komt, dan is dat niet voor het einde van het tweede kwartaal van volgend jaar.