Met de aankoop van web-dienst Hotmail lijkt Microsoft het nu voorzien te hebben op de markt voor e-mail-software (http://www.hotmail.com/).
Wat deze overname kost is nog niet bekend. Shirish Nadkarni, directeur productplanning bij Microsoft Network (MSN), zegt dat Hotmail voornamelijk zal dienen als een extra dienst naast de e-mail-mogelijkheden van MSN.
Gebruikers van Hotmail hebben toegang tot hun elektronische post via een webbrowser. De online-dienst biedt voor achttien dollar meer ook de mogelijkheid om via Microsofts Outlook en Outlook Express gebruik te maken van e-mail. Deze optie is bedoeld voor zakelijke gebruikers. Nadkarni omschrijft Hotmail als ‘een dienstverlener op consumenten-niveau’ die voortaan gebruikers moet bedienen van de MSN.com Internet-site.
Microsoft benadrukt dat deze aankoop niet product-gerelateerd is. "Het gaat om de dienstverlening, vandaar ook dat Hotmail een zelfstandige dochter wordt van de MSN-divisie", aldus Nadkarni. Huidige betalende gebruikers van MSN worden overgezet op de web-dienst van Hotmail. Microsoft heeft nog niet bepaald wanneer deze overschakeling moet plaatsvinden.