Microsoft reorganiseert zijn Interactive Media Group (IMG). De huidige vice-president van die divisie, Pete Higgins wordt daarbij vervangen. De herziening volgt op een periode van bijna drie jaar die gekenmerkt is door wijzigende web-strategieën en één miljard dollar verlies.
Higgins zal de komende tijd zijn tijdelijke plaatsvervanger, Steve Ballmer, helpen met het zoeken naar een vervanger.
Het is een cruciale periode voor het softwarebedrijf. Het bevindt zich midden in de veldtocht naar overheersing van de Internet-mediamarkt. Recent blies het bedrijf zijn Microsoft Network (MSN) nieuw leven in; nu als Internet-portaal dat kijkers en de daaraan verbonden advertentie-inkomsten moet aantrekken. Het is de vraag of een wijziging van het verlieslijdende IMG het concern helpt in het gevecht tegen de diverse andere Internet-portalen.
Analisten wijzen op de eerder gemaakte strategische missers van de online-divisie: eerst was MSN een gesloten systeem waar gebruikers tegen betaling konden e-mailen, chatten en dergelijke. In een poging de Internet-markt te veroveren, verscheen MSN in oktober 1996 opnieuw, nu met televisie-achtige diensten. Web-gebruikers willen echter meer interactief amusement en lieten de online-dienst links liggen. Volgens onderzoeksbureau Jupiter Communications heeft MSN momenteel minder dan twee miljoen abonnees. Microsoft zelf weigert sinds een jaar concrete aantallen te onthullen.