Middelgrote en kleine Britse bedrijven gaan dit jaar via elektronische handel geld verdienen. Om aan hun wens van one stop shopping te voldoen, verwacht men wel een reorganisatie of een overnamegolf van dienstverlenende web-bedrijven, zowel binnen het Verenigd Koninkrijk als in Europa.
Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van Internet ’98 en E-business International, de leidende Britse evenementen op dit terrein. Directeur Julian Birkey van beursorganisator Redman signaleert de doorbraak van e-handel. Hij rekent die toe aan de goede ervaringen van de Britse consument met ‘kaartbetaling’ via het net. Tot nu toe is in het VK geen grote fraude voorgekomen. Daarbij is het aantal digitale winkels in het VK vooral het afgelopen half jaar sterk gegroeid, met naar schatting 150 tot 200 procent.
Birkey vindt dat veel Britse ondernemers zich beter moeten voorbereiden op de onstuitbare groei van e-commercie, en zich rekenschap moeten geven van de gevolgen voor de totale bedrijfsvoering. Die zullen groot zijn, vooral op het gebied van administratie, logistiek, verwerking van orders en 24-uurs klantenservice. Hij ziet nog nauwelijks Britse bedrijven die Internet en e-handel strategisch hebben geïntegreerd. Men dreigt bij Duitsland achterop te komen, ondanks de traditioneel betere banden met de Verenigde Staten.
Volgens cijfers van Redman heeft 60 procent van de ondernemers geen idee van de kosten van e-handel. De verwachting is dat indikking van het aantal webservice-bureaus de kosten van opzet en onderhoud lager en ook overzichtelijker zal maken. Aan Internet ’98 deden ondermeer zeven van de 85full-service bureaus mee die het VK naar schatting rijk is. De afwezigheid van het merendeel hangt volgens Birkey samen met de grote vraag. Veel bureaus hebben werk genoeg en willen nu geen promotie.