Automatiseringsreus IBM heeft een onafhankelijk organisatie-onderdeel opgericht om een graantje mee te pikken van de lucratieve markt voor crm-software (Customer Relationship Management).
Onder crm vallen systemen voor relatiebeheer, verkoop- en marketingsoftware en callcenter-software. Gespecialiseerde leveranciers als Siebel en de grote erp-ondernemingen zijn in toenemende mate actief op deze snelgroeiende markt.
IBM begeeft zich relatief laat op deze markt, maar hoopt de concurrentie aan te kunnen door een breed productaanbod dat op vele bestaande platformen draait. Het nieuwe softwarebedrijf gaat het relatiebeheersysteem van Software Artistry verkopen. Verder omvat het aanbod de callcenter producten van Early en Cloud, en de computer/telefoon-technologie van Callpath en Direct Talk. IBM gaat enkele honderden mensen werven voor zijn nieuwe bedrijf, dat in de Amerikaanse stad Indianapolis zijn hoofdkwartier zal krijgen. Verkooppunten zullen verspreid over de hele wereld te vinden zijn. Scott Weber, voormalig topman van Software Artistry, wordt directeur.