Hewlett-Packard (HP) zet de ambitieuze plannen om de eerste producent in de PC-markt te worden op een lager pitje. De computerfabrikant wil eerst zijn hoge kostenposten terugbrengen. Dit beweert investeringsadviesbureau Goldman, Sachs in het rapport HP sets its sight on changing its business model.
"Hewlett-Packard neemt gas terug wat betreft het winnen van aandeel in de PC-markt en zal daardoor 10 tot 20 procent minder groei realiseren", meldt het rapport. Volgens Goldman, Sachs ruilt de firma een deel van zijn groei in voor meer winstgevendheid. HP is vastberaden om het gat tussen omzet en winst te verkleinen. De grote PC-fabrikanten lijden nagenoeg allemaal onder krappere winstmarges door de crisis in Azië en de grote vraag naar PC’s die minder dan duizend dollar kosten.
Eén van de tactieken die HP hanteert om PC’s te verkopen tegen lagere kosten is de directe verkoop aan consumenten. De firma begint in augustus met de verkoop van ‘op maat gemaakte’ systemen via een speciale kiosk in de Amerikaanse winkelketen Circuit City. De daar bestelde computers worden direct aan de klant geleverd. Daarnaast zal HP ook nog massaal geproduceerde computers leveren aan zijn wederverkopers. Compaq en IBM experimenteren ook met dit model. De betrokken bedrijven promoten samen met chipleverancier Intel de trend van computers-op-maat om tegemoet te komen aan de uiteenlopende wensen van gebruikers. Het feit dat de firma’s overtollige voorraden willen verminderen, is waarschijnlijk de eigenlijke drijfveer.