IBM heeft vergevorderde plannen om zijn PC’s te gaan verkopen via het World Wide Web. Hiermee neemt de fabrikant het op tegen Internet-reus Dell Computer, die IBM inmiddels heeft verstoten van de tweede plaats op de ranglijst van grootste PC-leveranciers.
Dell verkoopt dagelijks voor meer dan 4 miljoen dollar via het Internet. Ook Apple, Compaq en Hewlett-Packard verkopen hun apparatuur op deze manier.
"Wij zullen aggressiever worden op dat gebied", zei David Thomas, de kersverse directeur van IBM’s Personal Systems Group. Thomas trad vorige maand aan als leider van deze divisie en wil "in de nabije toekomst" zijn klanten de mogelijkheid bieden om computers te configureren en bestellen via de website van zijn bedrijf. Exacte gegevens en een datum wilde hij niet verstrekken.
De beslissing van IBM om computers op het Internet te verkopen, is een erkenning van de marktverschuiving naar dat medium. Voorzitter Lou Gerstner benadrukt al enige tijd het belang van elektronische commercie, maar tot nog toe leek IBM zelf nogal afzijdig te blijven. Het bedrijf vreesde zijn wederverkopers en distribiteurs voor het hoofd te stoten. Volgens het nieuwe plan zouden deze bedrijven echter de bestelde producten leveren aan de klanten.